- Baksteenformatie
- Afstand houden: 2 secondenregel
- Dit is de ideale situatie:
- Zorgt ervoor dat de groep beter zichtbaar is
- Iedereen behoudt een veilige remweg
- De groep blijft samen, dus korter
- Vermijden dat auto’s de groep opsplitsen
Algemene groepsregels
Motorrijden = Mijn vrijheid
Motorrijden in groep = Goede afspraken maken
- Verantwoordelijkheid
- Hoe rijden we in groep?
- Opstellen van de groep
- Jouw plaats in de groep
- Formatie rijden in bochten
- Verlaten van de groep tijdens rit
- Autosnelweg
- Parkeren
- Handsignalen
Verantwoordelijkheid
-
Verzeker je ervan dat je een veilige & capabele motorrijder bent vóór je meerijdt in groep. De belangrijkste voorwaarden om mee te rijden zijn:
– Je hebt voldoende eigen skills.
– Je bent individueel verantwoordelijk en laat je niet doen door groepsdruk.
– Je kent en respecteert de afspraken m.b.t. groepsrijden.
– Je kent de veelgebruikte signalen. -
Je bent en blijft individueel verantwoordelijk voor je gedrag. Verkeersovertredingen & ongevallen kunnen niet verhaald worden op het bestuur, noch op de road captains of op de organisator van de rit.
-
Je draagt verantwoordelijkheid voor jezelf en de anderen: geen alcohol zolang je meerijdt met de groep.
-
Je motor is technisch in orde.
-
Iedereen vertrekt met een volle benzinetank.
Hoe rijden we in groep?

Opstellen van de groep
- Bij de start: opstellen per twee
- De motorrijder links vertrekt eerst
- Dit wordt telkens herhaald na een stop (vb. rood licht)

Jouw plaats in de groep
- Ervaring/weinig ervaring met de groep: nieuwe leden = vooraan
- Ervaring/weinig ervaring met het motorrijden: weinig ervaring = vooraan
- Lichte motor/zware motor: lichtere motor = vooraan
- Achteraan rijden = moeilijker. Hogere snelheid om de groep weer bijeen te krijgen.
- Afstand t.o.v. elkaar: rij nooit te dicht op je voorligger (cf. dode hoek) en zeker nooit naast hem
- Geef elkaar de ruimte, zeker bij bochtige wegen
- Als je merkt dat je achterligger steeds in de remmen moet voor je of bijna op bovenop je zit, laat hem dan voorbij
Formatie rijden in bochten
- In ruime bochten kan deze behouden blijven (er is ruimte om bochtentechniek toe te passen, aangezien er NIET naast elkaar gereden wordt)
- Overschakelen naar één lijn indien te krap (kan aangegeven worden door de rijders voor je of het is je eigen beslissing)
Verlaten van de groep tijdens rit
- Als iemand ‘uit’rijdt, wordt deze plaats ingenomen. Dit gebeurt niet door van positie te wisselen, maar door de ganse rij op te schuiven.
- Geef aan dat je zal uitrijden (liefst reeds voor de rit of tijdens een pauze).
- Doorschuiven gebeurt aan een stop!

Autosnelweg
Grootte van de groep? Bij een grotere groep is het beter om de groep te splitsen.
- Per groep één roadcaptain die de leiding neemt
- De bevoegdheid als roadcaptain vervalt; het gaat dus enkel om een functie als kopman
- Ideaal = 7 per groep
- Is de groep toch groter = snelheid naar beneden, zodat iedereen – ook achteraan – reglementair kan rijden
- Hergroepering: af te spreken vóór de rit
Oprit/afrit: gebeurt met respect voor het verkeer rondom.
Twee voorbeelden: A = rustig verkeer; B = druk verkeer:

Figuur A

Figuur B
Er wordt pas snelheid gemaakt wanneer iedereen de kans heeft gekregen om de autosnelweg op te rijden. De ideale snelheid bedraagt 110 km/u (= op kilometerteller = 105 km/u op GPS).
Zorg ervoor dat andere weggebruikers niet gehinderd worden en op een veilige manier de snelweg kunnen oprijden/verlaten.
Inhalen: gebeurt in feite individueel, aangezien er geen begeleiding meer is.

Parkeren
- Voorste rijders zo snel mogelijk diep de parking oprijden.
- De groep zo snel mogelijk van de baan en terug op de baan bij vertrek.
- Een roadcaptain blokt af.
- Parkeren: zorg ervoor dat er geparkeerd wordt in functie van het vertrek!
Handsignalen
